II. Tard földrajzi környezete A titokzatos kaptárkövek A titokzatos kaptárkövek Tard környékének másik jellegzetes geológiai érdekességei az ignimbrit mellett, a településtől északra található kaptárkövek. A Cserépváraljára vezető műúttól nyugatra nyíló Furgál-völgy északi oldalán hatalmas cápauszonyokként sorakoznak a kúpalakú kaptárkövek. Az öt sziklán összesen 32 db fülke van. Az apraja 3 m, az öregje 78 m magas torony. A vakablakok száma különböző. Az egyiken 10, a másikon 8, a harmadikon 7, a negyediken 5, az ötödiken 2. Alak szerint a fülkék vagy kettéhasított kúpot vagy hosszúkás négyszöget utánoznak. Átlagosan 50 cm magasak, szélességük 15 cm, fülkemélységük 20 cm."[10]A műúton továbbhaladva északra a Csordás-völgy kicsiny, keleti mellékvölgyében is ráakadhatunk egy öt sziklából álló kaptárkő csoportra, amelyeken öszszesen 32 fülke található. A környék legismertebb kaptárköve a Mangó-tető déli oldalából kimagasló Nagykúp. A Nagy-kőkapu alatti, meredek lejtőből emelkedik ki a 16,2 m magas tufakúp, amelynek oldalán 25 db erősen elkopott fülke található. Az idősebb helybéliek ördögtoronyként is emlegetik.[11] 1960-ban Korek József által vezetett régészeti ásatás tárta fel a kaptárkő környékét, de igazi, értékelhető eredményt az ásatás nem hozott. A kaptárkő előteréből két darab XIXII. században keltezett edénytöredék (hullámos kerámia) és egy karddarab került elő, míg a magasabb szintről üvegdarabok és egy kovácsoltvas mécstartó. Ezekből és a Szomolya környéki kaptárkövek ásatási leleteiből arra következtettek, hogy a fülkék használati ideje a XIXV. század közé tehető.[12] A Nagykúpot és a tőle keletre lévő 5 fülkés Kiskúpot, közvetlen környezetükkel együtt 1960-ban természetvédelmi területté nyilvánították. 1977. január 1-től, az összes kaptárkővel együtt, a megalakult Bükki Nemzeti Park oltalma alá került.[13] A múlt század kutatói a szabályos, kúpalakú kaptárkövekről azt gondolták, hogy azokat az ember faragta ki. Ma úgy tartják, csak a fülkéket és egyéb üregeket vájta emberi kéz, és maguk a sziklák, jellegzetes formáikkal a természet munkájának eredményei. A kúpforma kialakulását eddig az eltérő kőzettani viszonyokkal magyarázták. Az elmélet szerint a riolittufával borított területen a vulkáni utóműködés során feltörő kovasavas oldatok eredményeként a gyengébb riolittufa ellenállóbbá vált és megkeményedett. Ezek alkotják a kúpokat. A hatalmas esőzések az eltelt évmilliók alatt a keményebb kőzet mellől egyszerűen kimosták a lazább, át nem itatott tufakőzetet, így lassan láthatóvá váltak a kúp formájú kaptárkövek.[14] A legújabb kőzettani elemzések, mikroszkópos vizsgálatok nem igazolják a kovásodást, és a környező területeket ért erősebb mállasztó hatást. Mi lehet az akkor, ami megvédte a köveket a lepusztulástól? Borsos Balázs szerint a köveket fedő keményebb kéreg az, ami segíti a kúpok kiemelkedését a mellettük lassan eróziót szenvedő felszínből. A riolittufa felszínét borító kéreg a csapadékvíz, a levegő és az élőszervezetek hatására jön
A két elméletből kitűnik, hogy a kaptárkövek vizsgálata még nem tekinthető befejezettnek. Megnyugtató, tiszta képet kialakulásukról jelenlegi ismereteink alapján nem mondhatunk. A növekvő környezeti ártalmak egyre gyorsabban pusztítják, koptatják felszínüket. Ha romboló tevékenységük tovább folytatódik melyeket az emberi hatások gerjesztenek , akkor rövidesen nem fog módunkban állni továbbkutatni őket. A kaptárkövek kialakulása mellett ugyanígy nem tisztázott még az ember által vágott fülkék rendeltetése sem. A kaptárfülke, olyan befaragott keretnyommal rendelkező mesterséges sziklaüreg, amelyeket valamilyen fedőlappal lezárva használtak. Találgatások, viták kísérték végig a kaptárkőkutatás történetét. A kaptárkövek első kutatója, a múlt század neves egri régész-történésze, Bartalos Gyula a képződményeket sziklalobroknak nevezte el, és egy emelkedett szellemű nép emlékszerű műveinek, síremlékeinek tartotta.[16] A hagyomány szerint voltak, akikben Szent István korabeli pogánylázadás emlékét idézi fel, amely szerint az elesett vezérek hamvait helyezték a fülkékbe. Egy másik szájhagyomány szerint a török időkben használták méhészkedésre a fülkéket. Voltak, akik a hun-magyar hősök vagy nagyobb nemzetségek síremlékeinek, kelta néptörzsek urnatemetkezési helyeinek vélték a vakablakos sziklákat, mások pedig áldozóhelyeknek, ún. bálványtartóknak gondolták azokat.[17] Saád Andor 1966-ban megjelent cikke nyomán általános feltevéssé vált, hogy a kaptárkövek a XIXIV. századi erdei sziklaméhészet emlékei és a fülkékben méhcsaládokat tartottak.[18] 1996-tól újra vizsgálták a kaptárköveket a meglévő topográfiai, és tipológiai jellemzők összesítése révén. A következtetések alapján teljes bizonyosságot nem tudtak a kutatók a kifaragás okaira adni, de a legtöbb negatív bizonyíték a méhészeti rendeltetés, valamint az urnatemetkezés és egyéb temetkezés ellen szólt. A kultikus, áldozati célú fülkehasználat ellen nem fogalmazódott meg kizáró ok.[19] A legutolsó vizsgálatok és feltételezések a vallási célzatú szakralitást erősítik, felhasználva a kaptár szavunk etimológiáját, ami törvénnyel, szokással, rítussal kapcsolatos valamilyen készítmény, faragvány (bálvány) megjelölésére szolgáló ősműveltségi fogalom.[20] 10. Kolacskovszky, 1934. 219220. 11. Mihály, 1979. 53. 12. Mihály, 1979. 59. 13. Mihály, 1979. 59. 14. Répánszky, 2000. 42. 15. Baráz, 2000. 5961. 16. Bartalos, 1891. 137. 17. Baráz, 2000. 57. 18. Saád, 1996. 35. 19. Baráz, 2000. 7. 20. Baráz, 2000. 22.
|