XVII. Adalékok Tard néprajzához A tardi motívumkincs A legkorábbi matyó hímzések a XIX. század elején készülhettek, kiemelkedő emlékeit a tardi főkötők őrzik.[138]Domanovszky György 1932-ben a Muskátli című kézimunkalapban mutatta be azt a néhány hímzett vászon főkötőt, amelynek korát akkor 100150 évesnek tartotta.[139] Alapanyaguk vastag házivászon volt. A szabásvonal a fej formáját követte, egy téglalap formájú és egy ehhez dolgozott hátsó, kör alakú lapból
A díszes paraszti szőtteseknek sajátos lokális kultúrája alakult ki a délborsodi Bükkalján. Ezekben a falvakban köztük Tardon is , színes szőttes sávokkal díszítették a vásznakat ünnepi alkalmakra, s e szokás a XX. század feléig megőrződött. A vetett ágy díszlepedőjének szélét, a dunna- és párnaaljakat, abroszokat, gyúrósurcokat, komakendőket, kalácskendőket, az ún. litániás kendőket díszítették a jellegzetes motívumokból álló látványos szőttesminták. Ezeken a szőtteseken a domináló piros szín mellett kevés kéket használtak a ripszkötéses elválasztó csíkok készítésére, de díszítésként megjelent néhány sor zöld, sárga vagy tüdőszín berliner gyapjúszál is. A széles, gyakran 2030 cmes díszített felületek mintasávokra tagolódtak, amelyeknek szimmetriája, a sorok ismétlődése hozzájárult a dekoratív, harmonikus szőttes-összhatáshoz. Jellemzők voltak a madaras, az eperleveles és a tulipános minták.[141] A keresztszemes hímzés a dél-borsodi hímzések egy sajátos, széles körben ismert típusa, amely tardi hímzésként terjedt el. Mivel Tardon őrizték meg legtovább a keresztszemes hímzőkultúrát, ezért érthetően a tardi vászonhímzéseken a legváltozatosabb a mintakincs. A díszítés változatosságát és szépségét nem a színek tarkasága, hanem a formák változatossága hozza. Csaknem annyi a minta, ahány a hímzés, a régi mintákat melyeket a tulipános láda mélye őriz, ritkán másolták az asszonyok egészen pontosan. Összepárosították más figurákkal, itt-ott változtattak azon a pár alapmintán, mely a tardi keresztszemes hímzések formáinak magját adja.[142] A keresztszemes hímzésdísz megérte a kiszínesedés korszakát is, azonban a piros az új színek megjelenése ellenére is mindvégig megőrizte hangsúlyos szerepét. A keresztszemes hímzéssel díszített vászonneműk korát teljes pontossággal nem állapították meg, ismeretesek azonban olyan darabok, amelyekre a készítője az 1860-as évszámot hímezte. A hímzések elsősorban az ünnepi alkalmak vászonneműit ékesítették.[143] Szerényebben díszítették a munkában használt ingek ujját, a mindennap használatos lepedőket. A hímzések legnagyobbrészt lepedővégeken, párnahéjakon, vászonsurcokon, kalácskendőkön, továbbá az abroszokon maradtak fenn. Az abroszokat csak ünnepeken terítették az asztalra, vagy akkor, amikor halott volt a háznál. Az eljegyzés a matyóknál nem gyűrűadással történt. A jegysurcot a menyasszony jegyajándékként hímezte a vőlegénynek, csak templomba járáskor vagy vasárnapi sétálgatásokra vették fel. Ezen kívül kapott egy nagy aranyporos rozmaringot vőlegénybokrétának. A mindennapokra hímzésnélküli surcot használtak. A kalácskendővel az ünnepi kalácsot takarták le, amelyet lakodalomba vagy húsvéti szentelésre a templomba vittek. Keresztelő után a komakendőbe tették a pampuckát, a herőcét vagy a rétest a gyermekágyon fekvő
Gyakori előfordulása és hangsúlya alapján jellemző motívumnak tekinthető az eperlevélnek nevezett leveles ág, az almaként ismert gránátalma, a csillagok és a madárkák. Legelterjedtebbek az eperleveles minták, amelynek sokféle szerkezeti megoldása és mintabeli variánsa ismert. A mintaszerkesztésben új szemléletet jelentett, amikor az eperleveles páros ágak az almás motívum köré rendeződve jelentek meg. A fenti két jellegzetes motívum mellett gyakran szerepelnek a csillagok és a madarak a díszítmény részeként. Sokszor csak térkitöltésül szolgálnak a főmotívumok mellett, de olyan hímzéseket is ismerünk, amelyen a leghangsúlyosabb, illetve kizárólagos díszítmények.[146] A madarak mellett gyakori elem a szív. A szíves madár mintában a szívet két egymásnak hátat fordító madár fogta össze. A csillagok, madarak és a szívek a tardi kézelőkön és surcokon érték el a legnagyobb változatosságot. Egyes nyitott kompozíciójú díszítményeken a virágtő, a virágkosár a főmotívum, amely lehet egyszerű, szinte mértanias, de zsúfolt is. Az 1848/49-es szabadságharc alatt alakult ki az ún. Kossuth-bankó, a szabadságharc bankjegyeinek rajza nyomán, amely az egyik leggyakrabban hímzett minta lett.[147] A keresztszemes minták rokonságot mutatnak a szőttesekkel, egy része ismert szőttesmintára vezethető vissza. Mind a főmotívumok, mind az ezekből létrehozott szerkezetek felismerhetők a szőttes kultúrában is.[148] 138. Fügedi, 1997. 394. 139. Domanovszky, 1932. Muskátli. II. 3. sz. 140. Fél-Dajaszászyné, 1951. 14. 141. Dajszászyné, 1956. HOM. KÖZL. 4. 5052. 142. FélDajaszászyné, 1951. 14. 143. Domanovszky, 1932. Muskátli. II. 3. sz. 144. Fél, 1976. 64. ill. Lükő, 2001. 165282. 145. Fél, 1951. MNM. EA. 2371. 146. Gáborján, 1951. HOM. NA. 12. 147. Dajaszászyné, 1896. MNM. EA. 1313. 148. Fél, 1976, 64.
|