Előző fejezet Következő fejezet

XVII. Adalékok Tard néprajzához

Hiedelmek

     Tardon fellelhető a katolikus falvakra jellemző hiedelemvilág. Az országosan ismert népszokásokat, mint a betlehemezés, a kántálás, a locsolkodás vagy a kenyérszentelés stb. a községben is megtartották. A falusi életmóddal együtt járó hiedelmeket, a rontó, az engesztelő és az oltalmazó babonákat ismerték és alkalmazták. Hittek a boszorkányban, a táltosban, a garabonciásban, amit Tardon barboncásnak neveztek. Kelés ellen ráolvasást, semer (szemölcs) ellen az ablak izzadságát", tűzvész ellen a kenyér forgatását alkalmazták. Úgy tartották, hogy a villám okozta tüzet csak tejjel lehet eloltani, mivel kék lánggal ég. Ha a lány vagy az asszony szépülni akart, a kora hajnali harmatszedést javasolták neki.
     Mivel a gyermek fontos volt a családok életében, többféle módszert is alkalmaztak megóvására. Ha fájt a szeme, keresztanyja piros szalagot tett a nyakába. Igézéstől úgy védték, hogy tiszta vízbe kilenc darab szenet dobtak, s ebben fürdették meg. Ha ijedős volt a kicsi, ólmot olvasztottak, azt rostán átszűrve a vízbe öntötték, s a megdermedt ólom alakjából következtették ki, hogy mitől fél a gyermek.[170] Ha nem tudott megszólalni, vagyis megnyomta" a boszorkány, seprőt támasztottak az ajtó sarkába. Luca napján nem sütöttek kenyeret, hogy Luca ne dobja be a gyereket a kemencébe. Ha meghűlt vagy köhögött a gyermek, fokhagymás kenyeret dörzsöltek a mellére.[171] Váltott gyereknek hívták a nem életre való csecsemőt. A családban ugyanis fontos volt a munkaerő, így jobbnak tartották, ha a beteges gyermek helyett erős, életképes született.
    
Húsvéti öntözés 1931-ben
(MNM. F. 63940. Ébner Sándor)
Indulás előtt a ló elé keresztet vetettek. Nagy vihar vagy jégesőkor a baltát élével az ég felé állítva az udvar közepére helyezték, hogy elvágja az esőt, jeget. A jószág megtartására és gyarapodására is sok babonát ismertek. Nagypénteken éjfél után a lovakat a patakhoz vitték, hogy a holló vizibe" megfürösszék őket, mert úgy tartották, ettől lesznek erősek. Ha az aprójószág elbitangolt, ollón megforgatták a rostát, hogy az megmutassa, merre kell keresni. Tisztelték és félték a táltost, akiről azt tartották, hogy foggal születik és akkora ereje van, hogy vihar esetén akár egy ház tetejét is elviszi. Visszaemlékezések szerint a tardi mezőn volt
Húsvéti locsolkodás 1954-ben.
Balról jobbra: Juhász Lajos, Pelyhe Miklós,
Kaló Miklós, Ónodi Margit, Petrik István,
Baranyi József és Koós József
(Fotó: Pelyhe Miklósné tulajdona)
egy nagy fekete karika", amely az éjszaka eltévedt embert megvédte a kísértetektől, boszorkányoktól.[172]
     A jeles- és ünnepnapok sokaságát tartották, mely hozzátartozott mindennapjaikhoz, sőt azt ki is egészítette. A születés, a házasság és a temetés rítusait mindenkor fontosnak tartották. Napjainkra a hiedelmek és a babonák elvesztették jelentőségüket, ezért lejegyzésük különös fontossággal bír a jövő nemzedék számára.







Mosás 1937-ben
(MNM. F. 77687. Kerékgyártó Adrienne)


Húsvét előtti készülődés a hagyományőrző csoportnál 1997-ben
(Magyar Távirati Iroda, H. Szabó Sándor felvétele)


170. Fügedi, 1988. 50. Hiedelmekről bővebben uo.
171. Diószegi, 1953. MNM. EA. 6239.
172. Hankóczi, 1983. HOM. NA. 4734.

 

 

  
Előző fejezet Következő fejezet