XVII. Adalékok Tard néprajzához Hiedelmek Tardon fellelhető a katolikus falvakra jellemző hiedelemvilág. Az országosan ismert népszokásokat, mint a betlehemezés, a kántálás, a locsolkodás vagy a kenyérszentelés stb. a községben is megtartották. A falusi életmóddal együtt járó hiedelmeket, a rontó, az engesztelő és az oltalmazó babonákat ismerték és alkalmazták. Hittek a boszorkányban, a táltosban, a garabonciásban, amit Tardon barboncásnak neveztek. Kelés ellen ráolvasást, semer (szemölcs) ellen az ablak izzadságát", tűzvész ellen a kenyér forgatását alkalmazták. Úgy tartották, hogy a villám okozta tüzet csak tejjel lehet eloltani, mivel kék lánggal ég. Ha a lány vagy az asszony szépülni akart, a kora hajnali harmatszedést javasolták neki.Mivel a gyermek fontos volt a családok életében, többféle módszert is alkalmaztak megóvására. Ha fájt a szeme, keresztanyja piros szalagot tett a nyakába. Igézéstől úgy védték, hogy tiszta vízbe kilenc darab szenet dobtak, s ebben fürdették meg. Ha ijedős volt a kicsi, ólmot olvasztottak, azt rostán átszűrve a vízbe öntötték, s a megdermedt ólom alakjából következtették ki, hogy mitől fél a gyermek.[170] Ha nem tudott megszólalni, vagyis megnyomta" a boszorkány, seprőt támasztottak az ajtó sarkába. Luca napján nem sütöttek kenyeret, hogy Luca ne dobja be a gyereket a kemencébe. Ha meghűlt vagy köhögött a gyermek, fokhagymás kenyeret dörzsöltek a mellére.[171] Váltott gyereknek hívták a nem életre való csecsemőt. A családban ugyanis fontos volt a munkaerő, így jobbnak tartották, ha a beteges gyermek helyett erős, életképes született.
A jeles- és ünnepnapok sokaságát tartották, mely hozzátartozott mindennapjaikhoz, sőt azt ki is egészítette. A születés, a házasság és a temetés rítusait mindenkor fontosnak tartották. Napjainkra a hiedelmek és a babonák elvesztették jelentőségüket, ezért lejegyzésük különös fontossággal bír a jövő nemzedék számára.
170. Fügedi, 1988. 50. Hiedelmekről bővebben uo. 171. Diószegi, 1953. MNM. EA. 6239. 172. Hankóczi, 1983. HOM. NA. 4734.
|